Svedige håndflader. Hjertebanken. Tankemylder. Usikkerhed. Det er blevet tid til lønforhandling, og om lidt skal du fyre alle dine forberedte argumenter af til chefen og (forhåbentlig) lande en lønstigning.

At få succes med lønforhandlingen er dog lettere sagt end gjort. Det kan nemlig være både svært og grænseoverskridende at skulle værdiansætte dig selv i kroner og ører. Gisp!

Vi har snakket med forhandlingschef Jacob Suhr fra fagforeningen Kommunikation og Sprog, og giver dig her hans allerbedste dos and don’ts til at gebærde dig lige efter bogen til din næste lønforhandling 👔💰

Forberedelse

Ifølge Jacob Suhr er det ikke heeeelt nok bare at grifle et par argumenter ned aftenen forinden din lønsamtale, hvis du vil gå fra derfra med et klokkeklart ‘Ka-ching’!

Du kan derimod gøre klogt i at forberede dig hele året op til lønforhandlingen. Men hvordan? Jo, nu skal du se:

Dos

Guf fra MUS-samtalerne:

Brug din MUS-samtale i løbet af året til at samle argumenter for, hvorfor du bør stige i løn. Hver gang din chef roser dig eller anerkender dit arbejde, kan du bruge hans ord til lønforhandlingen. Din chef vil have svært ved at modsige noget, han selv har rost dig for ;)

Synliggør dit arbejde

Vis løbende din chef hvad du gerne vil have feedback på fra. På den måde synliggør du dit arbejde over for ham.

Find frem til tre tal før lønforhandlingen

  1. Hvad er dit lønudspil, som du mener er realistisk, men ambitiøst?
  2. Hvad vil du være tilfreds med?
  3. Hvad er din smertegrænse? Altså den laveste løn, du kan gå med til?

Don’ts

Lønsnak hører ikke til ved MUS-samtalen

Brug ikke MUS-samtalen til at snakke løn, da der på den måde kan gå for meget tid med lønsnak og for lidt tid med feedback på din arbejdspræstation.

Tag ikke kun udgangspunkt i lønstatistikkerne

Lønstatistikker er gode at bruge som rettesnor for dit lønniveau, så du nogenlunde ved, hvad du kan sigte efter. Så de bør være en fast del af din forberedelse. Men da lønstatistikkerne kun er vejledende, kan du ikke bruge statistikkerne som eneste argument for din forventede løn. Du skal vise din chef, hvordan du skaber værdi for firmaet og bruge de argumenter for din lønstigning. Måske har du sørget for, at jeres webshop har fået et stigende salg på 15%? Måske har du udtænkt et nyt tiltag på jeres sociale medier, som høster ‘like’ efter ‘like’?

Sæt dig i din chefs sted

Forbered ikke kun argumenter, der fortæller, hvad du bidrager med. Vend dem også gerne om og sæt dig i arbejdsgiverens sted: Hvad får din chef ud af at have dig ansat som medarbejder, og hvordan tilfører du værdi til de mål, han har opstillet for virksomheden?

Forhandling

Da da da daaaaaam… Nu er det tid til lønsamtalen. Er du ‘ready, set, go’? Har du forberedt dig? Taget det seriøse-men-samtidig-casual tøj på? Fedt! Her får du de vigtigste dos and don’ts til selve lønforhandlingen:

Dos

Sørg for at være så rolig som muligt

Det giver helt automatisk en mere afslappet og behagelig stemning, hvis du føler dig godt tilpas til lønforhandlingen. Derfor: Tag noget tøj på, du har det godt i, tis af og spis inden samtalen, så du ikke skal slås med stramme bukser, rumlende mave, fyldt blære og lavt blodsukker. Får du hjertebanken bare ved tanken? Tip: Øv dig på dine argumenter hjemmefra.

Vælg din strategi

Du kan enten starte lønforhandlingen ud med at fremlægge dine argumenter og herefter sige “og derfor synes jeg, jeg bør have xx kroner i løn”. Eller du kan vende den om og sige “jeg vil gerne have det her i løn, fordi …”, hvorefter du gennemgår dine forberedte argumenter. Der er ikke én strategi, der er bedre end den anden. Men for nogle kan det føles rarere at fremhæve alle de kunder, du har hevet ind i biksen for at få din chef sporet ind på, at du altså gerne vil have rundet nullerne i din løn væsentlig op. ‘Whatever suits you best!’

Få din chef til at uddybe

Vær ikke bange for at spørge ind til din chefs argumenter. Hvad ligger der bag hans holdninger? Hvorfor mener han, at et bestemt projekt ikke gik, som det skulle? Bed ham uddybe. Måske får han svært ved at forklare sig, og så kan du give ham de rigtige detaljer, eller også får du bedre forståelse for, hvorfor han siger, som han gør.

Vær vedholdende og parkér uenighederne

Hvis din chef siger nej til dit lønudspil, betyder det ikke, at forhandlingen stopper her. Spørg ind og afdæk nuancerne i de specifikke ting, I diskuterer. På den måde viser du, at du ikke giver op så let, og at du er oprigtigt interesseret i at høre, hvad der ligger til grund for chefens holdninger. Kan du efter et par forsøg mærke, at I ikke når til enighed, er det bedst at parkere uenighederne og gå videre i forhandlingen.

‘Get it on paper’

Når I når frem til et resultat, er det en rigtig god idé, at enten du eller chefen sender et stykke papir med jeres aftale, som den anden bekræfter. Så kan du altid bevise, at det var det tal, I nåede frem til.

Forhandl ikke kun om selve lønnen

Er chefen så ‘steady as a rock’, at selve lønnen ikke er til at forhandle med? Heldigvis er der andre ting, du kan forhandle om: hjemmearbejdsdage, flextid, arbejdscomputer, firmabil, mobiltelefon, efteruddannelse, kurser og andre ting, der ikke indgår som en del af din nuværende løn og ansættelseskontrakt.

Don’ts

‘Don’t take it personal’

Kan du mærke tårerne presse sig på, fordi du lige nu ser en anden og måske hårdere side af chefen? Lad være med at tage det personligt. Husk at I udelukkende forhandler professionelt, og at han ikke sætter en værdi på dig som privatperson, men som medarbejder. Når I træder ud af lokalet, skal I gerne kunne gå direkte ombords i fredagsøllene og give hinanden et klap på skulderen. Hvis I holder en professionel og god tone, bliver det en rar oplevelse for jer begge.

Utilfreds? Snup en pause

Er der ingen af jer, der rokker sig ud af flækken? Hvis du er utilfreds med situationen, kan det være en god idé at holde en pause, trække noget luft og genoptage lønsamtalen efter lidt tid.

Ja tak til åben løn på arbejdspladsen

Ved du, hvad din sidemakker på kontoret tjener? Nej vel? Det er kun på de færreste arbejdspladser, at der er åbenhed om lønnen.

Fagforeningen Kommunikation og Sprog anbefaler åben lønudveksling på arbejdspladsen. ‘But why?’ Jacob Suhr forklarer, at lukkede lønforhold skaber en såkaldt informationsasymmetri, fordi ledelsen på arbejdspladsen ved, hvad alle medarbejdere tjener, mens ingen af medarbejderne ved, hvad hinanden tjener. Og det er en skam!

For selvom åbne lønforhold kan give anledning til hierarkisering, misundelse, jalousi og konstant sammenligning, kan du til lønforhandlingen drage store fordele af at vide, hvad din sidemakker tjener. De åbne lønforhold skaber nemlig et perfekt grundlag for at stille større krav til din løn ud fra dine kompetencer. Hvis du ved, at en kollega i samme type stilling som dig får en langt federe hyre, så bør du også kunne forhandle din løn et nøk op.

Dog er det vigtigt at huske på, at din løn afhænger af mange forskellige ting, og at du derfor ikke udelukkende på baggrund af kollegaens løn kan kræve det samme. Lønnen fastsættes blandt andet ud fra:

  • Uddannelse og uddannelsesniveau
  • Konkrete kompetencer i branchen
  • Tidligere erhvervserfaring og antal år på arbejdsmarkedet
  • Resultater du har leveret
  • Lønniveau fra dit tidligere job
  • Antal arbejdstimer (fuldtid, flex, elev, deltid m.m.)
  • Forhandlingsevner, vedholdenhed og krav

Ved at åbne op om lønnen med kollegerne, kan du se din løn i forhold til de andres. Måske giver det totalt god mening, at Lone, som er uerfaren og ny i jobbet, tjener 5000 kroner mindre end dig. Eller at Simon får en federe hyre end dig, fordi han gang på gang skaber strålende resultater? Du kan være med til at gøre det problemfrit at tale om løn på arbejdspladsen og inspirere dig selv og dine kolleger til at nå de mål, I har sat jer for.

Vi håber, at du med disse dos og don’ts er klædt godt på til lønforhandlingen. Som en ekstra lille ‘treat’ forærer Kommunikation og Sprog dig her 27 nyttige tips til lønforhandlingen. Fingers crossed 🤞💵


Du har netop læst et indlæg fra Spiir. Hvis du kunne lide det, kan du sikkert også lide vores gratis budget-app. En sjov og intelligent penge-assistent, der automatisk gør dig klog på dit forbrug, så du kan læne dig tilbage og leve dit liv, som du ønsker det. Download appen her.