Du er taget et smut i supermarkedet for at købe et par småting til aftensmaden. Da du kommer ind, bliver du mødt af den skønneste duft af nybagt brød og kan ikke modstå fristelsen: Et rugbrød og to kanelsnegle ryger i kurven.

På din vej gennem supermarkedet giver bløde toner og ‘mellow’ rytmer i højttalerne dig selskab. Er det tilfældigt? Niksen biksen.

Til sidst når du op til kassen og tillader dig selv at snuppe to poser Haribo med for 30 kroner. What a scoop!

Kan du nikke genkendende til nogle af disse situationer? Det er heldigvis ikke kun dig, der er ‘løs på tråden’, når du handler ind. Supermarkederne bruger nemlig et væld af tricks, der lokker dig i snedige købsfælder.

Her får du otte af supermarkedernes psykologiske tricks, der får dig til at købe mere 🛒 💳

Sku’ det være en baguette?

baguette Aaaaah. Duften af kanelsnegle, pølsebrød og nybagte baguettes, der lige er hevet ud af ovnen. De behagelige dufte, der møder dig, når du kommer ind i et supermarked, sætter i den grad gang i mundvandet. Duftene lokker dig til at bruge penge, du ikke havde regnet med at skulle bruge… og du er ikke engang nået ind i selve butikken endnu. Første impulskøb, damn!

De tillokkende blomster

blomster Farvestrålende blomster er og bliver tillokkende. De dufter, er indbydende, fanger din opmærksomhed og gør dig i godt humør.

Derfor er det ikke tilfældigt, at blomster ofte står placeret udenfor eller i indgangspartiet ved supermarkedet. Du skal nemlig være i godt humør, når du handler ind, og hvorfor så ikke starte indkøbsoplevelsen ud med en frisk buket blomster? Ka-ching!

Større indkøbsvogn - større regning

indkøbsvogn bilka Er du stødt på XXL-vognene i Bilka? ‘No coincidence’.

Når du vælger en stor indkøbsvogn, vil du automatisk have tendens til at fylde flere dagligvarer i den. Det er nemlig så rart at udfylde tomrum.

Faktisk kan du ende med at fylde hele 40% mere i indkøbsvognen, når du vælger den store, end hvis du vælger standard-størrelsen. Holy guacamole!

8,95? Det er dæleme billigt!

pris

Har du undret dig over, hvorfor mange priser i supermarkederne og andre forretninger ender på et 9-tal? Der er her tale om et gammelt trick, der hedder ‘venstretals-effekten’.

Tricket går i al sin enkelthed ud på, at du læser fra venstre, og derfor vil du altid fokusere på det første tal frem for det sidste.

Hvad lyder billigst for dig? 8,95 eller 9,00? Selvom der er kun er fem øre til forskel, vil de fleste tænke, at 8,95 er langt billigere end 9,00.

Nu har tandpastaen flyttet plads… igen

supermarked gang De sidste mange gange, du har handlet ind, har tandpastaen haft fast plads på hylde fire. Nu er den flyttet til hylde otte. But why?

Supermarkederne har luret dig og ved godt, at du kommer for at købe de samme dagligvarer, som du plejer. Du ved også præcis, hvor varerne står. Men hov: Så kommer du måske ikke hele supermarkedet igennem. Du styrer altså direkte mod varerne på indkøbssedlen og bliver dermed ikke fristet til at købe mere.

Et klassisk forretningstrick er at flytte rundt på dagligvarerne, så du bliver nødt til at tage på en rask lille ‘sightseeing’ i supermarkedet for at finde de varer, du leder efter. Vupti: Nu er der større chance for, at du putter mere i kurven.

’Mellow baggrundsbeats’

musik supermarked Mmh. De bløde toner og behagelige rytmer i højttalerne giver dig selskab på din vej gennem supermarkedet. Er det tilfældigt? ‘No way’.

Baggrundsmusikken skaber en rar atmosfære, der får dig til at sætte tempoet ned, når du går rundt og kigger i supermarkedet. På den måde bruger du mere tid på at nærstudere varerne... og ja, du har nok gættet det: Chancen for at bruge flere penge stiger markant.

Laaaaangt til basisvarerne

supermarked mælk Dagligvarer såsom mælk, smør og kød er oftest gemt væk bagerst i supermarkedet, fordi det er nogle af de basisvarer, der med stor sandsynlighed altid står på din indkøbsseddel.

Meeeen… du skal først lige forbi hylderne med chips, frugt og grønt, konserves og sodavand. Og lur mig, om der ikke er større chance for, at der ryger en pose chips eller en dåse oliven ned i kurven på din vej ned til mælken ?

Selvforkælelse ved kassen

selvforkælelse Indkøbsturen er ved at være slut, og du glæder dig nu til at komme hjem for at slappe af på ‘sofaneseren’. Men inden du når så langt, kommer du op til kassen, hvor hylderne ‘boomer’ af slik og snacks.

Dit blodsukker trænger sikkert til til en opkvikker efter turen rundt i supermarkedet, så du overbeviser dig selv om, at du ikke kan undvære lidt snacks til hjemturen. Men hvorfor?

Supermarkederne er helt bevidste om, at du er nem at friste, når du har trasket rundt og streget ud på indkøbssedlen. Derfor er blade, slik, tyggegummi og andre impulskøb placeret tæt på kassen, så du liiige kan nå at smide lidt selvforkælelse i vognen, inden du fylder varerne på båndet.

Supermarkederne planter altså massevis af fælder, der skal få dig til hoppe i dem. Men hvis du har disse tricks in mente næste gang, du skal på tur med indkøbsvognen, kan du spare massevis af penge og fremtrylle mere luft i madbudgettet. Go’ fornøjelse 😎


Du har netop læst et indlæg fra Spiir. Hvis du kunne lide det, kan du sikkert også lide vores gratis budget-app. En sjov og intelligent penge-assistent, der automatisk gør dig klog på dit forbrug, så du kan læne dig tilbage og leve dit liv, som du ønsker det. Download appen her.