Dér sidder hun. Midt i forelæsningssalen blandt sine medstuderende og ligner én, der er født til at skrive akademiske opgaver og diskutere synspunkter fra Bourdieu, Foucault og alle de andre tunge teori-gutter. Men indeni. Bag flakkende øjne og en rynket pande padler endeløse rækker af tanker mod samme drøm:

At komme ud i det virkelige liv med virkelige opgaver, virkelige erfaringer og virkelige mennesker, hun kan se, høre og ikke kun læse om.

25-årige Christina bor i København og er ved at færdiggøre en kandidat i Medievidenskab fra Aarhus Universitet. For to år siden fik hun en idé. En idé, der først resulterede i gæld, dernæst i held og i dag at reloade med ny virksomhed.

Influencer marketing som levevej

influencer marketing I juni 2016 sprang Christina ud som iværksætter sammen med sin kæreste. Efter et utal af sene nattetimer foran computeren var de klar med eget CVR-nummer, domæne og en færdiglavet hjemmeside. Influencer bureauet Bridge of Brands var født. Ideen med firmaet var at gøre samarbejdet mellem virksomheder og influencers meget nemmere:

“Jeg havde et år forinden et studiejob ved et kommunikationsbureau, hvor min opgave var at lave influencer kampagner til kunder som HTH og Naturli’. Dengang var influencer marketing et meget nyt fænomen i Danmark, så jeg måtte selv finde en måde at gøre det på”, fortæller Christina og fortsætter:

“Jeg løb ind i alle mulige forhindringer og tænkte over, hvorfor kommunikationen mellem de brands, jeg repræsenterede, og influenterne var så besværlig. Dét gav mig idéen til at effektivisere processen”.

Christina pitchede idéen til sin kæreste, Sebastian, og de blev enige om at gå planken ud. Sebastian havde tjent en god sjat penge efter salg af lejlighed, som han gerne ville skyde i firmaet. Christina tog SU-lån for i alt 150.000 kroner og smed lånet i puljen.

Nej tak til sushi

iværksætter

Et lån på 150.000 kroner kan virke som mange penge, når man er studerende. Men Christina var ikke i tvivl om, at det var rigtigt for hende at satse på iværksætterdrømmen:

“Jeg vidste godt, at der var en stor risiko forbundet med at bruge hele SU-lånet på virksomheden. Men jeg har hele tiden set det som en investering i min fremtid. Alt andet lige har lånet jo været med til, at jeg har kunnet dygtiggøre mig inden for influencer marketing, som jeg brænder for. Pengene har altså finansieret min egen lille uddannelse,” konstaterer Christina.

For at kunne nå sin drøm har Christina i det hele taget måttet træffe nogle anderledes valg med sit dankort, end de fleste andre studerende gør i løbet af deres studietid:

“Mange af de penge, jeg før brugte på shopping, sushi, og caféture, bruger jeg i dag på sådan noget som domæner og ekstra forsikringer. Det lyder måske kedeligt. Men der er heldigvis fuld forståelse i min omgangskreds. Og hvis jeg skal forkæle mig selv, så er drinks på terrassen og hjemmelavet mad altså slet ikke skidt. Det vigtigste for mig er, at mine valg bringer mig et skridt tættere på at lykkes med min virksomhed,” siger Christina.

Matcher studie- og arbejdsliv

studie Det er ikke kun i tegnedrengen, Christina kan mærke, at hendes sats har betydet et ændret fokus.

For selvom hun udlever sin iværksætterdrøm, holder hun stadig fast i at gøre sin kandidatuddannelse færdig. Og det er ikke så ligetil, når en stor del af hendes energi går til firmaet:

“Jeg har været til et par re-eksaminer, og det har været forbandet svært. For selvom jeg bruger min tid på det, jeg elsker, kan jeg ikke lade være med at sammenligne mig med mine veninder, som har scoret 10- og 12-taller i deres eksaminer. Jeg har brugt lang tid på at acceptere, at mit ‘drive’ befinder sig ude i virkeligheden og ikke med næsen i bøgerne,” erkender Christina.

Til dagligt forsøger Christina derfor at zoome ind på fordelene ved den todelte tilværelse:

“Jeg synes, jeg får det bedste fra studie- og arbejdslivet. Jeg er min egen chef og har en stor fleksibilitet i min hverdag. Det er der mange fuldtidsansatte, der ikke har. Det betyder dog, at jeg ofte arbejder om aftenen, men til gengæld kan jeg drikke kaffe med mine veninder tirsdag formiddag og skrive eksamensopgave torsdag morgen, hvis det passer mig bedre end onsdag eftermiddag,” fortæller Christina.

Genstarter med nye superkræfter

Marie Klee Christina Dreyer UP agency At drive egen virksomhed betyder nogle gange, at man må tage store beslutninger og ændre retning. Christina nåede for nogle måneder siden derfor frem til den konklusion, at hun ikke kunne komme videre med firmaet på egen hånd. Hun havde brug for et skub udefra:

“Jeg kunne mærke, at min læringskurve begyndte at stå stille, og at jeg havde brug for sparring og nye inputs. Jeg måtte derfor finde ud af, hvordan jeg kunne få det,” fortæller Christina.

Heldigvis mødte hun Marie Klee, som til dagligt driver madbloggen og det kreative bureau, Carrotstick. Pigerne opdagede hurtigt, at de kunne hjælpe hinanden med det, den anden manglede, og derfor har de nu startet det fælles influencer marketing og content bureau, UP Agency.

UP Agency arbejder som en forlænget arm til store bureauer og forskellige brands og tilbyder strategiske og datafokuserede influencer kampagner for virksomheder, content til virksomheders sociale medier og undervisning og rådgivning indenfor influencer feltet.

Bureauet gik i luften i september 2018, og pigerne har allerede lukket aftaler med brands som Fritz Hansen, Nupo og GoMentor.

Succes er individuelt

Christina Dreyer Trods stor risikovillighed, re-eksaminer og personlige kriser holder Christina stadig fast i drømmen. Op- og nedture vil der være masser af... også fremover. Men i dag har hun lært at hvile i sin beslutning:

“Vi sigter alle efter at opnå en eller anden form for succes. Nogen måler deres succes på, hvor godt de klarer sig i skolen. Andre på deres sprudlende kærlighedsliv. Nogle tredje på, hvor mange penge, de tjener. Hvordan vi måler vores succes er individuelt. Jeg har investeret i en idé, der blev startskuddet til noget, jeg tror rigtig meget på. Derfor er det helt vildt vigtigt for mig at lykkes med det. For det er sådan, jeg måler min succes,” siger Christina.

“Jeg kunne have skyndt mig gennem fem år på skolebænken for at få mig et job, jeg ikke rigtig brændte for, fordi jeg ikke undervejs havde tid til at stoppe op og finde ud af, hvad jeg gerne ville bruge min uddannelse til…. trækker lige vejret. I stedet har jeg brugt mit SU-lån til at stoppe op, lege og fordybe mig i det, jeg elsker, og taget de knubs, der fulgte med. Det er i mine øjne langt mere værd, end at skynde sig gennem studiet og indkassere 12-tal efter 12-tal,” afslutter Christina, der stråler af succes og gåpåmod.


Du har netop læst et indlæg fra Spiir. Hvis du kunne lide det, kan du sikkert også lide vores gratis budget-app. En sjov og intelligent penge-assistent, der automatisk gør dig klog på dit forbrug, så du kan læne dig tilbage og leve dit liv, som du ønsker det. Download appen her.