Budgetskema

Komplet overblik: Kompensation når der går kludder i din flyrejse

Caroline Sølver 19-03-2018

Turen går til…. En eller anden drømmedestination. Du er i lufthavnen og glæder dig helt vildt. Lige om lidt sætter du dig ombord på flyet, og du ser frem til de næste par dage, hvor du har planlagt museumsbesøg, hvilke restauranter du skal spise på og måske en tur i luftballon.

Men, men, men. En time før afgang kalder lufthavnspersonalet ud i højtalerne. Dit fly er aflyst! Hvad nu? Kommer du slet ikke afsted? Hvad med de penge, du har givet for flybilletterne? Og hotellet?

Det sker af og til, at du er uheldig. At din flyrejse er forsinket, aflyst eller overbooket. Eller at din bagage er strandet på den anden side af jordkloden. Surt, ja! For der er ikke rigtig noget, der kan erstatte, at du går glip af en masse fede oplevelser, du havde set frem til, eller at du må opleve dem i de samme shorts hele ferien. Som et ‘lille plaster på såret’ er du heldigvis berettiget til kompensation fra dit flyselskab.

Reglerne er lidt indviklede. Vi har derfor kogt det ned for dig, så du lynhurtigt har styr på, hvad du skal gøre og kan regne med at få udbetalt, hvis du skulle være så uheldig at ramme en ‘syg flyrejse’.

OBS: De rettigheder, vi har beskrevet i dette indlæg, gælder kun, hvis du rejser fra en lufthavn i EU, eller hvis du skal flyve til en lufthavn i EU med et EU-flyselskab. Du har kun krav på kompensation, hvis forsinkelserne eller aflysningerne ikke er forårsaget af arbejdsnedlæggelse eller uvejr.

Så meget kan du få i kompensation, hvis dit fly er forsinket

Hvis dit fly er mindre end to timer forsinket

Du er i lufthavnen, og på skærmen over flyafgange ser du, at dit fly er forsinket. Øv! Halvanden time forsinket. Det er irriterende, især hvis du har en aftale med en ven eller et møde, du skal nå på din rejsedestination.

Koldt vand i blodet. Når nu du skal vente, kan du slå tiden ihjel med lidt godt til ganen. For hvis dit fly er mindre end to timer forsinket, har du nemlig krav på, at flyselskabet dækker dine udgifter til mad og drikke i ventetiden.

Find flyselskabets skranke i lufthavnen eller gå til den gate, flyet skal afgå fra. Her kan du få en kupon, du kan bruge i lufthavnen til at købe mad og drikke for. Ifølge dr.dk kan du få dækket cirka:

  • 80-100 kroner til morgenmad
  • 100-125 kroner til frokost
  • 125-150 kroner til aftensmad

Hvis flyselskabet ikke deler kuponer til mad og drikke ud, kan du selv købe mad, gemme kvitteringerne og sende dem til flyselskabets kundeservice efterfølgende.

Hvis dit fly er mere end to timer forsinket

kompensation hvis dit fly er forsinket

Hvis dit fly er mere end to timer forsinket, gælder der nogle lidt udvidede regler. Er dit fly så forsinket, at du er nødt til at overnatte i lufthavnen, kan du nemlig, udover at gøre krav på at få dækket dine omkostninger til mad og drikke, også bede om at få betalt et hotelværelse samt transport til og fra lufthavnen.

Der er altså ingen grund til at forsøge at lægge dig til at sove i en akavet stilling på en af lufthavnens bænke, som var du Tom Hanks’ medskuespiller i ‘Terminalen’.

Hvis dit fly er mere end tre timer forsinket

Er dit fly så forsinket, at du ankommer til din destination mere end tre timer senere end forventet, har du, udover krav på kost og logi, også krav på kompensation i form af penge. Her gælder disse specifikke regler.

  • Ved flyvninger på 1.500 kilometer eller kortere: 250 euro
  • Ved flyvninger mellem 1.500-3.000 kilometer: 400 euro
  • Ved flyvninger over 3.500 kilometer til destinationer uden for EU: 600 euro

Det kan være en meget rar trøst, hvis flyet er forsinket, og du får skåret en hel dag af din ferie.

Flyselskabet skal udbetale kompensationen kontant enten som en bankførsel eller via en bankcheck. Forsøger dit flyselskab at udbetale kompensationen i rejsekuponer, kan de kun gøre det med din skriftlige accept - for du har krav på kompensation i form af penge.

Foretrækker du en rejsekupon, du kan købe flybilletter for til en anden spændende rejse, er det naturligvis en udemærket løsning for dig.

Hvis dit fly er mere end fem timer forsinket

Hvis dit fly er meget forsinket

Endnu mere øv! Fem timer er virkelig meget, hvis du skal fordrive dem alle i en lufthavn.

Men fortvivl ikke. Her gælder de samme krav som ved mere end to timers forsinkelse. Derudover har du også mulighed for helt at afbryde din rejse og få refunderet det beløb, flybilletten har kostet.

Du behøver altså ikke vente i lufthavnen og blive mere og mere arrig over at starte din rejse med at bruge alt for mange penge i taxfree. Har du mulighed for at rejse på et andet tidspunkt, er det løsningen for dig, og ellers må du væbne dig med tålmodighed.

Hvis dit fly er overbooket

Nogle flyselskaber overbooker deres fly, især på de lange ruter. Der er nemlig en risiko for, at ikke alle passagerer, der har billetter til flyafgangen, dukker op. Flyselskaberne analyserer deres statistikker og vurderer derudfra hvor mange personer, de kan overbooke med for at få flyet fyldt op.

Dog sker det engang imellem, at alle passagerer faktisk dukker op til en afgang. Så får flyselskabet et problem, og måske får du at vide, at der ikke er plads til dig, fordi flyet er overbooket.

Flyselskabet kan også finde på at spørge alle passager, om der er nogle, der har lyst til at vente på det næste fly, mod at blive kompenseret for det.

Er du heldig eller uheldig (vælg selv!) at dit fly er overbooket, og du ikke kan komme med, gælder de samme regler som ovenstående, alt efter om det næste fly, du kommer med, går om to, tre eller fem timer.

Nogle spekulerer ligefrem i at melde sig frivilligt til at vente på det næste fly. For på den måde kan de få et forholdsvist stort beløb penge at bruge på flybilletter til en ny rejse. Ikke nødvendigvis dårligt!

Hvis dit fly er aflyst

Hvis dit fly er aflyst

Hvis dit fly er aflyst, og det ikke skyldes uvejr eller forventet arbejdsnedlæggelse, er det også flyselskabet, der hæfter for aflysningen.

Her kan du selv bestemme, om du vil booke en plads på det næste fly, eller om du vil have pengene retur for billetten og selv forsøge at finde en billet ved et andet flyselskab.

Der er dog én ting, der er vigtig at huske. For at du kan få kompensation for et aflyst fly, skal du være checket ind og mødt op til afgang.

Erstatning for økonomiske tab

En forsinkelse kan i sidste ende betyde, at du misser nogle af de aftaler, du havde på din rejsedestination. Måske skulle du en tur ud at flyve i helikopter et par timer efter, du burde være landet. Måske havde du en hotelbooking, som du ikke kan nå frem til i tide.

Disse udgifter skal dit flyselskab også dække.

Det kræver selvfølgelig, at du kan dokumentere dine udgifter i en email til flyselskabet. Og det er vigtigt, at dine ‘ekstraudgifter’ er inden for rimelighedens grænser. Hvis du er strandet i Budapest, kan du for eksempel få dækket, at du skal bruge ekstra penge på mad. Men flyselskabet vil nok ikke dække, hvis du er gået på luksusrestaurant og har spist for flere tusinde kroner.

Alt i alt kan du få erstatning op til 39.050 kronerfor økonomiske tab grundet en flyforsinkelse- eller aflysning.

Hvis din bagage er forsinket

Hvis din bagage er forsinket - kompensation

Efter fem timer i et trangt flysæde lander du endelig i en sydlandsk lufthavn og fiser afsted for at hente din bagage. Nu vil du bare ‘hjem’ på hotellet. Men der sker ikke noget ved bagagebåndet. Og du venter. Og venter.

Efter lidt for lang ventetid, indser du, at din bagage nok ikke var med flyet. Øv!

Savner du din kuffert, er det første du skal gøre, at gå til skranken i ankomsthallen og tale med en medarbejder ved flyselskabet, du har rejst med. Her skal du indgive en rapport, som personalet laver for dig. Den hedder en PIR-rapport og står for Property Irregularity Report.

Det er yderst vigtigt, at du gemmer din kopi af rapporten. Den beskriver nemlig, hvordan din bagage ser ud, hvad du har i bagagen samt dine kontaktoplysninger.
Når du har indgivet din rapport, sætter flyselskabet en efterforskning i gang i et forsøg på at finde din kuffert.

Herefter er det bare at vente på din bagage, men indtil da; shopping. De specifikke regler for, hvor meget flyselskaberne dækker, findes ikke. Men du har ret til at købe tandbørste, deodorant, undertøj, tøj at have på og andre nødvendigheder. Husk at gemme kvitteringerne, så du efterfølgende kan sende dem til flyselskabets kundeservice, der så skal kompensere dig for dine køb. For at få dækket dine udgifter skal du kontakte flyselskabet senest 21 dage efter din bagage forsvandt.

Sørg dog for at holde dig inden for rimelighedens grænser og shop kun absolutte nødvendigheder. Har du en rejseforsikring, er der dog en chance for, at den dækker, hvis din bagage ikke er nået frem. Læs mere i nedenstående afsnit om forsikringer.

Den gode nyhed er, at det er yderst sjældent, at kufferter forsvinder helt. De dukker oftest op igen inden for et par døgn. Når flyselskabet finder din bagage igen, kontakter de dig. De står herefter for at køre din kuffert til den adresse, du beder dem om.

Hvis din bagage ikke dukker op inden for 21 dage

Hvis din bagage ikke er dukket op inden for 21 dage, bliver den officielt meldt forsvundet. Du kan søge om erstatning til flyselskabet, der dog kun skal dække op til 10.000 kroner af, hvad dine pakkenelliker er værd.

Her kan du også tage fat i din egen rejse- eller indboforsikring, som kan dække noget af erstatningen for din mistede oppakning.

Gratis klagehjælp

Hvis din bagage slet ikke dukker op

Det er ikke alle flyselskaber, der er lige nemme at danse med. Anerkender flyselskaberne ikke, at du skal kompenseres for flyforsinkelser, -aflysninger eller mistet baggage, er der dog stadig hjælp at hente.

Du kan nemlig, helt gratis, få hjælp hos Trafikstyrelsen.

Derudover er der et hav af forskellige klagevirksomheder, der står klar til at hjælpe dig. En af dem er Airhelp. Vinder klagevirksomheden din sag, således at du får kompensation fra flyselskabet, skal du betale en del af kompensationen til klagevirksomheden. Det betyder samtidig, at servicen er gratis at benytte, hvis klagevirksomheden ikke vinder sagen for dig.

Husk forsikringen

Ud over den kompensation, du kan få direkte fra flyselskabet, er du rigtig godt stillet, hvis du har styr på dine forsikringer, når du er ude at rejse.

Herunder din rejseforsikring (og indboforsikring)! Rejseforsikringen dækker dig selvfølgelig, hvis du bliver syg på din ferie, men nogle rejseforsinkringer dækker mere end det. Undersøg om du måske kan få udbetalt et dagligt beløb som hjælp, hvis dit fly bliver aflyst. Undersøg også om du kan bruge din rejseforsikring, hvis du går glip af feriedage på grund af kludder i flydriften.

Er det bagagen, der er væk, er der også mulighed for, at din rejse- eller indboforsikring giver dig et dagligt beløb, du kan købe ind for. Husk derfor at kontakte din forsikring som noget af det første, hvis din kuffert ikke dukker op.

Selvom det er surt at få udskudt ferien eller at miste din bagage, når du havde forestillet dig en anden start på din rejse, kan du med lidt positiv tænkning vende situationen. I stedet for at være trist over ventetid og kedelige lufthavne, så se på kompensationen som et plaster på såret. For det kan måske betale for et par helt nye flybilletter, så du kan komme på en anden ferie næsten kvit og frit! Så er det vist bare at krydse alt hvad du kan, for at der ikke er problemer med din flyrejse. Rigtig god flyvetur!

Kilder:

Har du hørt om vores app?

Med Spiir har det aldrig været nemmere at få overblik over dine penge og forbrug. Appen klarer automatisk tallene for dig, så du altid er på toppen af din økonomi.