Synes du, det kan være krævende og dyrt at opretholde nytårsforsættet om en sundere livsstil? Eller er det svært at få madbudgettet til at række? Så læs med her, hvor Spiir giver dig de bedste råd til, hvordan du får mest sundhed for pengene.

Lav en madplan

Vil du have succes med 'projekt vægttab' eller bare en sundere livsstil? Så er planlægning vejen frem. Lav en ugentlig madplan, hvor du planlægger, hvad du skal spise til morgen, middag, aften og mellemmåltider. Beslut dig for at lave retter, hvor bestemte råvarer indgår i flere måltider, så du undgår madspild og får mest muligt ud af råvarerne.

Kål, specielt hvidkål, har for eksempel en svimlende billig kilopris på omkring 10 kroner. Der er til mange måltider i et hvidkål. Prøv retter såsom: kødsauce med dampet hvidkål (som erstatning til spaghetti), kålwraps med kylling eller hvidkålssuppe med rodfrugter. Hvis du bor alene eller kun har planlagt ét ugentligt måltid med hvidkål, kan det dog være svært at få spist hele dit indkøbte hvidkålshoved, før det bliver for gammelt. Så kan du lave en stor portion hvidkålssuppe og fryse den ned i portioner til dage, hvor du har for travlt til at kokkerere.

Læs også: Vores madplan fjerner lortesituationer i supermarkedet

En anden fordel ved at lave en madplan er, at du undgår at lande i 'jeg-har-lavt-blodsukker-og-behøver-hurtige-kulhydrater'-fælden. Hvis du planlægger dine måltider og medbringer sunde snacks på farten, forbliver dit blodsukker stabilt hen over dagen. Dermed slipper du for at bruge penge på 'det hurtige fix', som vi ofte får gennem slik, sodavand, kage, fastfood og andre kalorieholdige snacks.

Vil du gerne blive bedre til at overholde dit madbudget? Så sæt et forbrugsmål på dine dagligvareindkøb med Spiir. I appen indtaster du, hvor meget du maksimalt vil bruge på dagligvarer på en måned, og Spiir holder herefter øje med, om du overholder forbrugsmålet. Smart, ikke?

Køb ind til en uge ad gangen

Når du har lavet din madplan, er det en god idé at købe ind til hele den kommende uge. Ofte kommer der nye tilbud i dagligvarebutikkerne i weekenden, og henter du eksempelvis en app som Minetilbud, kan den hjælpe dig med at spare mange penge på din ugentlige indkøbstur. I appen kan du oprette en tilbudsagent, der giver dig besked, når den finder tilbud, der matcher dine ønsker.

Læs også: Spar tid, penge og besvær i online-supermarkeder

Et andet råd til din ugentlige indkøbstur: undgå at handle ind, når du er sulten. Hvis maven rumler og blodsukkeret er lavt, kan der nemt ryge en del impulskøb i indkøbsvognen, som du egentlig ikke har brug for. Hvis du holder dig til indkøbssedlen, undgår du, at beløbet ved kassen bliver langt højere, end hvad du havde forestillet dig, inden du tog hjemmefra.

Spar penge på motion

Vil du gerne i form, kan et fitnessabonnement være en glimrende idé, hvis du altså vel at mærke kommer afsted til træningen. Er der for langt til centeret? Passer maskinerne dig ikke? Eller får du af andre årsager ikke træningen i centeret til at fungere? Så kan du spare penge ved at vælge en anden motionsform. Blandt andet findes der rundt omkring i de danske byer fitnessanlæg med udendørs træningsredskaber: det er gratis, du får frisk luft, og du kommer i form - what’s not to like?

Vil du have en hjælpende hånd til at komme ud ad døren, kan du hente forskellige apps, til at komme i form. Prøv blandt andet appen Daglig Træning. Her får øvelser til forskellige muskelgrupper, du kan lave hjemme på stuegulvet. Træningsformen er let tilgængelig, og du skal ikke anskaffe dig redskaber for at kunne udføre øvelserne.

Spis mindre kød

Proteiner er kroppens byggesten og bidrager med helt essentielle næringsstoffer for at opbygge og reparere kroppens knogler og muskler. Oftest får vi danskere størstedelen af vores daglige proteinindtag gennem kød, men kød udgør en dyr post på kvitteringen fra supermarkedet.

Du kan dog sagtens få proteinholdige og billige måltider uden kød - hvis du altså har mod på et par ugentlige vegetarmåltider. Blandt andet er bønner, kikærter, linser og mejeriprodukter råvarer, som ikke indeholder kød. Derfor er der mange penge at spare på den ugentlige indkøbstur, hvis du blot erstatter et par af de planlagte aftensmåltider med måltider, som ikke indeholder kød. Eksempelvis kan du erstatte oksekød, der koster i omegnen af 25 kroner for 400 gram, med en dåse kikærter til omkring 10 kroner. Det er halv pris.

Sæsonens frugter og grøntsager

Frugter og grøntsager er oftest billigere, når de er i sæson. Forbrugerrådet Tænk har lavet en liste, over hvilke grøntsager og frugter, der dyrkes i hvilke måneder. Du kan bruge sæsonlisten til at planlægge dine måltider. Svampe hører til vinteren, rabarber hører til foråret, jordbær hører til sommeren og græskar hører til efteråret.

Læs også: Fouragering i byens skjulte forrådskammer

Årstidernes forskellige udbud giver en naturlig variation i de frugter og grøntsager, du spiser, og du vil derfor helt automatisk komme til at spise forskellige typer af grønt i løbet af året.