Sparetips

Styr uden om disse 5 købsfælder, når du handler på nettet

Karen Johanne Iversen 14-01-2020 - Læsetid: 5 min

Det er onsdag aften, og du har netop installeret dig i sofaen med din computer og en god kop kaffe. Betalingskortet ligger klar på sofabordet – nu skal der shoppes! 

Du handler højest sandsynligt på nettet, fordi det er nemt og bekvemt. Alt foregår i dit tempo, produkterne er inddelt i overskuelige varekategorier, og du skal hverken tilpasse dig butikkernes åbningstider, lange køer eller klaustrofobiske prøverum. 

Men vær opmærksom! Når du shopper online, udsættes du nemlig for et væld af tricks og snedige købsfælder, der i sidste ende skal få dig til at betale et højere beløb ved checkout, end du i første omgang havde regnet med.

‘But dont’ worry’. Her løfter vi sløret for fem købsfælder, så du slipper for at betale kassen 👨‍💻🛍💰

Google kender dig bedre, end du tror

Du har sikkert prøvet at surfe rundt på nettet efter en bestemt vare. Du klikker dig ind på forskellige webshops for at finde varen i den helt rigtige størrelse og til den bedste pris. Men efter lidt tid indstiller du shoppingen og beslutter dig for ikke at købe varen.

Men så let slipper du ikke.

Et par timer senere tjekker du Facebook og læser et par nyheder. Og nu opdager du, at der i den ene side af skærmen er en annonce med netop den vare, du kiggede på tidligere på dagen. 

Coincidence? Nope!

Googles algoritme er nemlig en mekanisme i søgemaskinen, der husker dine besøgte hjemmesider og vurderer, hvilke sider der er mest relevante for dig. 

Den styrer med andre ord, hvad du ser på nettet, og på den måde bliver du hele tiden konfronteret med de hjemmesider, du tidligere har besøgt – uanset om det er køb af sneakers, boligjagt, en bestemt opskrift eller rejsebooking.

Varen er din i 10 minutter!

Har du prøvet at skulle købe en vare på nettet, hvor et nedtællingsur fortæller dig, at varen kun er din i x antal minutter? Eller oplevet, at hjemmesider såsom Booking.com ofte skriver “kun 1 værelse tilbage til denne pris”? 

Dette er et klassisk salgstrick. Denne købsfælde går ud på at få dig til at foretage et køb hurtigst muligt. Lige nu. Lige her. Ellers er du bange for, at du enten ikke kan få varen, når tiden løber ud, eller at du ikke får den til det knaldtilbud, de netop har præsenteret dig for.

”Andre har også købt”-funktionen

Denne købsfælde er specielt effektiv hos webshops, der sælger tøj, sko og mode. 

Den går ganske enkelt ud på, at når du eksempelvis klikker dig ind på en skjorte, du synes er pæn, kommer der nede i bunden af siden en fane med overskriften “andre har også købt”. Den præsenterer dig for tre varer, der passer til skjorten - det kunne være et par bukser, et bælte og en taske. 

Voila! Her har du et helt outfit, som du allerede har fået bekræftet passer godt sammen, fordi andre også har købt det samme. Vi mennesker vil nemlig gerne være en del af flokken, og når vi køber nye ting, er det ofte for at opnå social status og blive accepteret af vores nærmeste. 

Inden du har stavet til “k-ø-b-s-f-æ-l-d-e”, har du smidt hele outfittet i kurven og betalt det tredobbelte af, hvad du i første omgang havde planlagt.

Gratis afbestilling og returnering

Tænk over det. Vil du helst shoppe et sted, hvor der er gratis returnering eller et sted, hvor du skal hoste op med en masse penge, hvis du vil sende varen retur? 

De fleste svarer den første! 

Denne købsfælde er så effektiv, at mange webshops bruger ‘hey-det-koster-nul-kroner-at-returnere-varen’-tricket, som en del af deres branding og promovering. 

Men hvorfor er den så effektiv? 

Det er ganske simpelt. Når du ved, at det gratis at returnere eller afbestille en vare, er det langt mere sandsynligt, at du også bestiller “måske”-varerne. Altså de varer, du ikke heeeelt ved, om du vil beholde. “Jeg kan jo altid bare sende dem retur igen”, tænker du måske. Men det kræver alligevel, at du udfylder en returseddel, pakker varen sammen, udskriver eller finder en returlabel frem og finder tiden til at smutte forbi posthuset. 

Med andre ord – ‘it’s not gonna happen’.

Vi er slet ikke færdige med hinanden

Når du langt om længe når frem til den virtuelle kasse og skal til at betale for dine varer, tror du, at du ikke længere hører fra webshoppen, når først du har modtaget dine ting.

Men I er slet ikke færdige med hinanden...

I hvert fald ikke, hvis du har glemt at aftjekke boksen med “modtag nye produktlanceringer og nyheder på mail”, som oftest er tjekket af for dig – som en fin gestus, du ved 😉

Mange webshops holder liv i relationen til dig med deres nyhedsbreve, der gerne skulle lokke dig tilbage til deres onlinebutik for at foretage endnu et køb. 

Webshops planter altså massevis af fælder, der skal få dig til at købe mere. Men! Hvis du har disse tricks in mente næste gang, du skal shoppe online, kan du spare massevis af penge og fremtrylle et større rådighedsbeløb 😎

Har du hørt om vores app?

Med Spiir har det aldrig været nemmere at få overblik over dine penge og forbrug. Appen klarer automatisk tallene for dig, så du altid er på toppen af din økonomi.