Sparetips

Så meget skal du købe ved grænsen, før køreturen kan betale sig

Cecilie Asaa 30-05-2017

Mange danskere vælger at starte bilen og køre den lange tur til den tyske grænse for at spare penge på sodavand, slik og alkohol. Men faktisk skal der købes store mængder, før turen til Poetzsch eller Fleggaard overhovedet kan betale sig. Det er nemlig rigtig dyrt at tage bilen - særligt hvis turen frem og tilbage er lang. Og ofte kan du finde tilsvarende varer i Danmark til samme priser, når de er på tilbud.

Bilturen til grænsen koster knaster

Hvis du har planlagt en tur til grænsebutikkerne, er det ikke nok at medregne udgifterne til benzin eller diesel. Det er efterhånden så dyrt at have en bil, at du ud over brændstof både skal medregne forsikring og omkostninger til slitage, hvis regnestykket skal gå rigtigt op. FDM kom i januar (2017) med en beregning, der viste, at det koster dig 3,28 kroner per kilometer, du tilbagelægger i bilen. Derfor skal der fyldes godt op i bagagerummet, hvis du udelukkende tager til Tyskland for at handle.

De fleste regner med at kunne spare mange penge på toldfri varer, og her er det især de gode tilbud på især øl, vin, sodavand, tobaksvarer og nødder, der lokker. Men jo flere kilometer, der tikker ind på måleren, jo flere varer skal du have med.

Grænsehandel infografik. Så meget skal du købe i grænsebutikkerne for at det kan betale sig at køre over grænsen for at handle

Aalborg

Kører du eksempelvis fra Aalborg til grænsebutikkerne og tilbage igen, er køreturen alene en udgift på mere end 1900 kroner. Har du alligevel mod på at tilbagelægge de næsten 600 kilometer, der er fra Aalborg til Tyskland og tilbage igen, skal du enten fylde bilen med mere end 82 kasser dåsesodavand, 26 kasser Tuborg eller 25,5 kilo mandler, hvis du skal opnå en besparelse.

Aarhus

Tager du bilen de 356 kilometer, det kræver at køre fra Aarhus til Tyskland og retur igen, så koster turen alene over 1100 kroner. Så før du sparer penge på dine indkøb, skal du købe enten 51 kasser cola, 16 rammer dåsebajere eller 69 kilo peanuts.

Odense

Turen fra Fyn betaler sig bedre end de ovenstående. Alligevel skal der punges godt 1000 kroner ud til turen og tilbagelægges over 200 kilometer på motorvejene. Det kræver, at du fylder bagagerummet med enten 34 poser mandler, 14 kasser tuborg eller 43 kasser cola, før turen kan betale sig.

Kolding

Skal du blot den 82 kilometer lange tur fra Kolding til grænsen, skal du betale under 600 kroner til turen - og derefter har du faktisk tjent turen ind, hvis du køber enten 24 kasser sodavand, 8 kasser Tuborg eller 7,5 kilo mandler. Jo kortere en tur, du skal køre, jo bedre en handel er det altså for dig, at købe ind syd for grænsen.

Du må kun købe til eget forbrug

Før du starter bilen og kører sydpå, skal du være opmærksom på, at turen til Tyskland er omfattet af de danske toldregler. Det betyder, at hvis du ønsker at spare penge på drikkevarer til en større fest eller fylde garagen op med øl og sodavand til sommeren, må du ikke overtræde reglerne for, hvor meget du må have med over grænsen. Du må nemlig kun købe til eget forbrug, hvis du ikke vil ende i problemer med tolderne.

Omkostninger for miljø og samfund

Husk også på, at regnskabet er lidt mere komplekst end slagtilbudene i grænsebutikkernes tilbudsaviser får dig til at tro. Samfundsmæssige og miljømæssige ulemper som eksempelvis udledning af CO2 og mistet moms og afgifter til den danske statskasse betyder også noget i det store billede. Jo mere vi køber i Tyskland, jo færre penge har vi eksempelvis til forbedringer af det danske vejnet. En tur fra Kolding til Flensborg forurener noget mere end en tur til den lokale Føtex. Og køber du ind i Tyskland i stedet for i Danmark, ja så betyder det færre kassedame-jobs i Danmark.

Skulle du alligevel have regnet dig frem til, at turen til grænsen godt kan betale sig, så ønsker vi dig en god tur.

Har du hørt om vores app?

Med Spiir har det aldrig været nemmere at få overblik over dine penge og forbrug. Appen klarer automatisk tallene for dig, så du altid er på toppen af din økonomi.