I mine øjne gør Spiir virkelig en forskel og derfor ligner den faktisk mere en social bevægelse end en traditionel virksomhed.

Spiir har det hele

Jeg har igennem årene været med til at starte over 20 virksomheder og lavede for nylig i forbindelse med et besøg hos iværksættere i Silicon Valley en liste på 8 punkter over, hvad der skal til for at lykkes og jeg må sige, at Spiir har det hele.

Især er jeg begejstret for Spiirs drøm om at gøre en forskel og jeg er begejstret for, at Spiirs hovedmotivation er at skabe en radikalt bedre løsning på et problem, der eksisterer i dag.

Lars Kolind er medstifter af Spiir

Involverer brugerne

Ud over at Spiir sætter nye normer for, hvordan vi danskere forvalter vores privatøkonomi og giver os den frihed, vi fortjener, så involverer Spiir sine brugere i udviklingen af tjenesten og får dermed adgang til den enorme kollektive intelligens, der ligger derude. Fx er det brugerne, der gennem deres brug af Spiir kollektivt opbygger den kategorisering, der er en af hjørnestenene i systemet.

Det skaber ikke bare en fundamentalt bedre løsning – det opbygger også et skæbnefællesskab mellem Spiir og brugerne.

Læs også: Bankskifte? Husk dine netbank-data

Samtidig er det mit håb, at også butikskæderne og bankerne ser dette som en enestående mulighed for at samarbejde med Spiir og dermed støtte en bevægelse, der for alvor kan rykke vores – forbrugernes – adfærd. Hvis det lykkes, vil bankerne og butikskæderne ikke bare have været med til at gøre en forskel; de vil også kunne sige, at deres primære fokus er kundernes bedste og ikke egne behov.

Læs også: Kan penge gøre dig lykkelig?

Dette skaber massiv social kapital, som kan konverteres til flere kunder og vækst. "The people who are crazy enough to think they can change the world are the ones who do!"

Lad mig slutte af med et Jack Kerouac-inspireret citat fra en 1997 “Think Different”-reklame fra Apple. Det minder mig lidt om Spiir: “The people who are crazy enough to think they can change the world, are the ones who do.”